Nyomdatitkok első kézből!

6 jótanács, amivel tízezreket takaríthat meg:
ezek a  nyomdatitkok

Összegyűjtöttük az Ön számára azokat a nyomdatitkokat, amivel pénzt tud megtakarítani. Az alábbiakban értékes tanácsokat kap, kérjük olvassa figyelmesen, még ha időnként technológiaszagúnak is tűnik, mert ebben van a lényeg. Megéri!

Egy nyomdaipari termék elkészítése a tervezőtől és a kivitelezőtől kreativitást, szakértelmet, jó technikai feltételeket, a megrendelőtől pedig bölcsességet igényel. A sok lehetőség közül kell kiválasztani a mondanivalójának legjobban megfelelő nyomdai eszközöket úgy, hogy közben a pénztárcája se bánja meg. Ebben segítünk Önnek az alábbi tanulmányunkkal, amit sok éves tapasztalataink, az ügyfelekkel folytatott beszélgetésekkor felmerülő kérdések alapján állítottuk össze.

Lássuk a nyomdatitkokat!

1. A PAPÍR

A papír kiválasztásán nagyon sok múlik. Ha minősége, színe, vastagsága harmonizál a rá nyomtatandó szöveg mondanivalójával és hangulatával, akkor létrehoztuk a tartalom és a forma egységét. Ezért okosan kell kiválasztani a papírt. Van, mikor a teljesen egyszerű a megfelelő, de vannak esetek, mikor a kifejezetten drágát kell választanunk.

Például normál borítékban postázható, A/6 alakú 4 oldalas meghívót készítünk.

– a 280 gr-os normál fehér műnyomó papír 15 Ft
– a kreatív papír már 30 Ft
– a selyemkarton pedig 45 Ft

500 db meghívó esetén az anyagköltség a fenti 3 papírnál:

– normál fehér: 7500 Ft
– kreatív: 15 000 Ft
– selyemkarton: 22 500 Ft

Ha a meghívó egy éves vállalati összejövetelre szól, akkor elég a normál papír
és megtakarítottunk vele a kreatív papírhoz képest 7500 Ft-ot, nem beszélve a nagyon szép,
de drága selyemkartonról, amihez képest a megtakarítás 15 000 Ft.

1 oldalas színes névjegy esetén a darabár:
– normál papírból 30 Ft
– kreatívból 40 Ft
– selyemkartonból 45 Ft

Ám egy esküvői meghívónál legszebb a selyemkarton!

2. A SZÍN

A színes kiadványok nagyon szépek, de a legdrágább technológiával készülnek. A hagyományos ofszet nyomdai technológiánál (a közepes és nagy darabszámú kiadványok technológiája (később részletezzük), négy szín keverékéből (cián, bíbor, sárga és fekete) áll össze egy színes kép vagy egy konkrét színárnyalat.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 4 filmet és 4 nyomólemezt kell készíteni minden színhez, aztán ha a nyomda nem rendelkezik drága négyszínnyomó ofszet nyomdagéppel, hanem csak egyszínűvel, akkor négyszer kell cserélni a nyomólemezeket, át kell festékezni a nyomdagépet, ami idő és munka.

Például 1000 db A/4-es formátumú, mindkét oldalon színes szórólap
nyomdai költsége (vigyázat, ez csak a nyomtatás, még nincs benne a tervezés és a filmkészítés ára!)  
26 000Ft+áfa. Ugyanez a szórólap mindkét oldalon egy színnel nyomtatva csak 12 900 Ft+áfa,vagy mindkét oldalon két színnel nyomva csak  17 000 Ft+áfa.

Ebben a nyomdatitkok írásban szereplő árak csak tájékoztató jellegűek, és az idő múlásával torzulnak! Kérjen árajánlatot!

Ha a téma követeli a színes kiadványt, akkor nincs mit tenni, ki kell fizetni a drágább nyomtatást,
de ha a téma megenged szerényebb színvilágot, akkor csökkentse a színek számát!
Egy virágkereskedő csak gyönyörű színes szórólapot használjon, de ha a piactéren kirakodóvásár lesz,
arra elég az egyszínű is. Két színnel egy ügyes grafikus nagyon szép, és egyéni kiadványt tud tervezni!

3. FOTÓK SZÁMA ÉS MINŐSÉGE

A fotók feldolgozása a digitális fényképezőgépek megjelenése előtt plusz költséget jelentett, mert a papírképeket vagy diákat beszkenneltük, majd retusáltuk, és elvégeztük a megfelelő színkorrekciót. Minden egyes kép feldolgozásáért fizetni kellett.

Ma ha egy megrendelő digitális képeket visz egy stúdióba, akkor a lelkiismeretes tördelő “ránéz” a képekre és ha kell korrigálja. Ez a munka sokkal kevesebbe kerül, mint régebben a papírképek vagy diák esetén. Tehát, ha teheti, akkor jó fényképezőgéppel készítsen fotókat, és azt használja a kiadványban. A kiadvány minősége nagymértékben függ a fotók minőségétől. A színbontó kolléga sokat tud változtatni, de csodákra ő sem képes egy gyenge minőségű fotónál.

Ha régi papírképek vagy diák anyaga alkotja a kiadványt, akkor, ha teheti, válasszon jó minőségűeket, és mivel darabonként kell fizetni a képfeldolgozásért, gondolja meg, hogy mennyit használ fel.

4. HATÁRIDŐ

Kérem, ne hozza zavarba a szakmát! Hagyjon időt, hogy a technológiai sorban a tervezéstől a kivitelezésig mindenki a szükséges időt fordíthassa a munkájára, és így tökéleteset alkosson, az Ön legnagyobb megelégedettségére!

Sajnos számos példa volt arra, hogy az utolsó pillanatban kaptunk egy munkát, aztán csak kapkodott mindenki, és hiba csúszott, újra kellett gyártanunk. Ilyenkor bántuk, hogy elvállaltuk, mert a megrendelő nem volt elégedett.

Ha mi hibáztunk, akkor a mi pénzünk bánta, ha a megrendelő, akkor neki került néha duplájába a termék.
Sok cég nem vállal ilyen rohammunkát, vagy ha felvállalja a túlórázást és a hétvégi műszakot, akkor plusz pénzt is kér érte, ami pedig szintén Önnek plusz költség

5. DIGITÁLIS, VAGY OFSZET

Sokan nem tudják, hogy a digitális nyomda egyre elterjedtebb (már vagy 10 éve jelen van!).

Mit is jelen a digitális nyomtatás?
Nincs film, nincs nyomólemez, hanem van egy olyan szerkezet, mint egy lézernyomtató, csak kicsit, vagy sokkal nagyobb nála, össze van kötve a számítógéppel, és egy gombnyomásra a kívánt mennyiséget nyomtatja színesben, vagy fekete-fehérben.

Óriási előnye a tetszőleges darabszám! Ha kell 63 db A/4-es szórólapot rendelhetünk,
aztán két hét múlva még nyolcat. Minden esetben darabárat kell fizetni.
Másik nagy előnye a kis darabszám. Ha csak 120 db szórólapra van szükség, akkor egy hagyományos ofszet eljárással gyakorlatilag ki kell fizetni 1000 db nyomat árát, hiába rendeltünk csak 120 darabot.
(Részletesebben a következő pontban magyarázom el, hogy miért).

Ez az előny aztán géptől függően kb. 200-300 db A/4-es nyomat után elvész, ugyanis ilyen mennyiségnél
már olcsóbb a hagyományos ofszet technológia.
Tehát kis darabszámú, 1-300 db között keresse a digitális megoldást!

Sokan készíttetnek velünk színes füzeteket 10-50, vagy A/3-as plakátokat 100-150 példányban.
A nagy formátumú digitális plakátnyomtatás pedig már egy teljesen új technológia, amivel nagyon széles, 130-400 cm és tetszőleges hosszúságú nyomatokat lehet készíteni. Itt is a kis darabszám a gazdaságos.

6. DARABSZÁM – EZ A LEGFONTOSABB!

A nyomdai árszámításban van egy minimális mennyiség, az 1000 db, aminek a nyomtatási költségét
akkor is ki kell fizetni, ha kevesebbet rendelünk. Miért?

Mint már a 2-es pontban is érintettem, az ofszet nyomtatási technológia három részből áll: az előkészítés (film- és nyomólemez-készítés, a nyomdagép átfestékezése) a tényleges nyomtatás, mikor a festék a papírra kerül, valamint az utómunkálatok (méretre vágás, csomagolás). Ebben a folyamatban maga a nyomtatás a teljes elkészítési időnek kis hányada. A nyomdai díjszabásban a nyomtatás minimális költségét 1000 db nyomatra számítjuk. Az elő- és utómunka majdnem ugyanannyi lesz 80 db nyomatnál, mint 1000 darabnál, a tényleges nyomtatási idő pedig a teljes technológiai folyamat idejéhez képest nem sokkal kevesebb.

Ha az egész technológiai sort tekintjük, 100 db A/4-es színes szórólap előállítása nem tizedannyi idő alatt történik,
mint 1000 db előállítása, hanem a szükséges idő majdnem ugyanannyi.

De! 2000 db szórólap előállítása nem kétszer annyi idő, hanem kb. 20%-al több.
Így tehát 100 darab előállításánál is az 1000 db-os árból indulunk ki, de csökkentjük ezt a papír árával,
hiszen nem 1000 db papír készült el, hanem csak 100 db.

Az elméleti fejtegetés után nézzünk néhány konkrét példát.

Színes szórólap esetén a nettó nyomtatási költség és a darabár:

 

darab összköltség Ft darabár Ft/db
100 db 24100 Ft 241 Ft
500 db 24900 Ft 49,8 Ft
1000 db 26000 Ft 26 Ft
2000 db 30000 Ft 15 Ft
3000 db 32300 Ft 10,8 Ft
5000 db 38600 Ft 7,7 Ft

 

 

 

 

 

 

Látható, hogy a 100 darabos összköltsége nem sokkal kisebb, mint az 1000 darabosé. Ezért azt tanácsolom, hogy rendeljen minél többet! (Persze ha igazán csak 85 db szórólapra van szüksége, és nem tud digitális nyomdához fordulni, akkor kénytelen kifizetni ezt az összeget.)

Ha nem biztos, hogy egy kisebb kampányban elég lesz-e 2000 db szórólap, akkor bátran rendeljen 3000-et, hiszen a különbség csak 2300 Ft.

Mitől akarjuk megóvni?

Attól, amit már sokan elkövettek, hogy lenyomattak 2000 db szórólapot, majd néhány hónap múlva visszajöttek, hogy kellene még 1000 db. Így kifizettek 56 000 Ft-ot, ha viszont rögtön 3000 db-ot rendelnek, akkor csak 32 300 Ft lett volna a nyomtatási költségük.
A veszteségük 73%!

Tehát ha egy kicsit is bizonytalan a kívánt darabszámmal kapcsolatban, akkor kérjen árajánlatot, és látni fogja, hogy a különbségek nem jelentősek egy esetleges újranyomtatáshoz képest, és bátran rendeljen kicsit többet, mert megéri!

További jó tanácsokért, vagy ha kérdései vannak, segítségre van szüksége, tanácstalan, akkor nyomdaipari ügyekben keressen minket!

Szeretettel várjuk személyesen, telefonon, vagy e-mailben!

A Garamond csapata nevében:

Szabó György
ügyvezető

U.I.: Ugye elgondolkodtató gondolatok voltak! Ezek a megtakarítások kézzel foghatók. Regisztrált látogatóinknak rendszeresen fogunk tanulmányokat, tanácsokat küldeni amelyekkel nem csak pénzt, de időt és energiát is megtakaríthatnak.

 

Látogassa honlapunkat, hogy feltáruljanak az újabb nyomdatitkok.